keskiviikko 13. huhtikuuta 2016

San Sebastian - S:ta Cruz La Palma 12.4 51
En fin segling på 51 sjömil dock omväxlande vind och ibland utan vind men före vi går in på detaljer lite om igår. Igår istället för att gå på museet passade jag på att shoppa lite, jag köpte på inrådan av Göran fiskegrejer, nu skall jag dryga ut maten med Dorado, Sardiner, Bonito och Svärdfisk. Grejerna är dimensionerade för fiskar runt 30 kg alltså havsfiske. Min träningsdräkt från tyska landslaget har slitits ut så jag passade på att köpa en träningsdräkt från samma butik. Bankkortet blev betydligt tunnare.
Göran har också bekantat mig med spansk konjak och i och med att spritförrådet i båten som fanns med redan på första etappen har minskat avsevärt under dom här 4 åren, köpte jag en flaska Torres 10 års och en flaska Magno konjak för 20 € ingen dålig konjak. Göran infann sig lite senare på kvällen för att ta avsked han åker hem den 16.4 och jag till La Palma tidigt nästa morgon.
Seglingen: Trots bidevind och skvalpig sjö fick jag inget vatten i båten, och det känns skönt. Under hela seglingen kunde man se Tejde med sin snöklädda topp 2 streck akter om styrbord. Jag kom iväg lite före klockan 8 på morgonen och första biten runt La Gomera gick väldigt långsamt men sedan friskade vinden i och resten gick som en dans, seglad tid knappt 11 timmar. Då jag hade ca. 30 sjömil kvar vände vinden 90 grader och jag fick skota om. 2 sjömil före inloppet till hamnen när jag var på fördäck för att hämta förtöjningslinor och fendertar från ankarboxen upptäckte jag att jag hade ett stim delfiner framför fören, dom höll mig sällskap hela vägen till inloppet. Det var ju championslig ligamatch i kväll så jag kom inte till stan utan blev i marinans bar och tittade på matchen. Marinan är ny och fin men nästan tom och det är lite oroligt på grund av svall, men stan verkar fin.
13.4 Vaknade till en härlig morgon här i marina La Palma morgonsolen lyste in i sittbrunnen redan kl.8.
 Göran på plättkalas med färska jordgubbar i La Grande Mia
Tejde på Teneriffa i bakgrunden under hela seglingen. Nedan marina La Palma

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti