lauantai 16. elokuuta 2014

Durness - Kinlochbervie 14.8 2014
Startar klockan 10.00 enligt fiskarens råd men jag är lite orolig för bränslesituationen och vet att jag inte har tillräckligt att köra hela vägen. Så vad gör en äkta seglare jo han hissar storen med ett rev tar upp ankaret och seglar iväg rullar ut genuan och far iväg genom fjorden med 6,5 knop, automaten styr och jag vinkar glatt åt fiskarna. Kommer ut och båten går mjukt och fint genom sjöarna vi har strömmen med oss vinden är fortfarande NW så jag seglar ut ca 5 sjömil på styrbords hals för att sedan slå mot Kap Wrath men då svänger vinden och vi får slör till udden.  Det går ganska stadigt trots spydyningen, så jag går in och lagar norsk kycklinggryta med räkor samt sallad. Nu är vi i bredd med udden  och jag laddar ut mat och öl i sittbrunnen och mitt i allt flyger båten fram i 8 knop och som gör att ölburken stjälper och stöter i salladsskålen som faller upp och ned på durken, som ture hade jag inte langat ut den heta grytan ännu. Vi har medström på 4 knop runt udden och vi njuter av maten, sen är det dags för kaffe med chokladkex men kaffekoppen gör en likadan kullerbytta som salladen. Kaffet får vänta tills vi har stabilare förhållanden vi gör stadigt 6 knop på platsläns och inget segel drar. Klockan 17.30 angör vi Kinlochbervie. En dansk långseglare hjälper till med förtöjningen. Det var en fin seglig på ca. 45 nm och 7,5 timmar och bara motor i hamn. Kinlochbervie är vackert men jag tror inte jag hinner utforska platsen för man lovar skitväder till helgen så det blir väl att ge sig iväg med högvattnet i morgon det är knappa 50 sjömil till Stronoway på ön Lewis som hör till Hebriderna.
möte med Vikinga skeppet Dragon Harald  för rundningen av Kap Wrath

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti