lauantai 9. elokuuta 2014

Kirkwall 5.8 - 8.8 2014
Tisdagen går fort jag är bara upp till turistbyrån och hämtar lite info om bl.a internet, besöker de flesta bokaffärerna för att köpa sjökort men ingen har. Sitter sedan på Helgis pup och får iväg bloggen till slut, sedan försöker jag ladda ner Garmin Homeport,det lyckas men men när jag skall använda det säger datorn att Homeport har slutat fungera. Pratar med sonen i Finland och han har inga som helst problem med sin nedladdning. Där stal nätet igen 6 timmar av mitt liv.
Byggnadssättet på Orkney öarna
Onsdagen den 6.8 beslutar jag att ta en cyckelfärd till top 3 sevärdheterna på ön, jag är slarvig och mäter inte avståndet och det blir att köra 30 km i ena riktningen i god medvind och solsken men det blir tufft att ta sig tillbaka i regn och motvind, vilket sker.Hela grejen tog 7 timmar och jag är totalt utmattad kl.18.00 när jag slutligen kommer till båten, kvickt av med dom våta kläderna och på med dewoll ylleunderkläderna och så gäller det att koka mat, äter en Engelsk Hönssoppa och livet vinner tillslut. Sitter och dricker te spetsat med Stroh rommen finns lite kvar ännu, då Westin knackar på och frågar om jag vill se en film från Nordern Lights resa runt sydpolen med Rolf Bjelke och Deborah Shapiro, och visst vill jag det, igen en trevlig kväll hos paret Westin och på deras båt S/Y Albatross.
så här vackra murar finns 1000 tals km

Torsdagen den 7.8 blir det mest reparationer lite sömnadsarbeten på sprayhooden och på bomtältet.Fixar också belysningen på babordssidan. Slutligen hittar jag sjökortsförsäljaren men tyvärr kan han inte få fram korten jag behöver före måndagen den 11.8. Jag har beslutat segla vidare på söndagen då man lovar SO- O och måste passa tiderna vid Pentland Firth man kan få motström på över 8 knop om man försöker passera vid Flod. Jag köpte i alla fall en strömkarta över området.


Fredagen den 8.8 2014
Genast på morgonen söker jag mig till stans enda PC butik för att ha en expert att se vad som hindrar home porten att fungera men tyvärr är han endast måttligt intresserad av mitt problem och utlåtande var ganska dystert hela windows måste gås igenom och ev. installeras på nytt och det skulle inte låta sig göras förrän på måndagen så jag tackar och går. På eftermiddagen beslutar jag att ta mig en cyckeltur på 10 km till S:t Marys ( d.v.s Scapa Flow och Churchill barriären ) jag missar dock det vackra italienska kapellet på motsatta sidan som jag antog vara en flyghangar.

Nu har dock planerna ändrats efter att jag mötte killen från Stronsay han seglar en Hurley 26 och anlände till Kirkwall igår, han har dock skaffat sig en Finsailor och frågar om det finns många i Finland, jag har inget svar men jag säger att jag såg åtminstone 3 på Shetland. Men i alla fall rekommenderade han mig att gå på västra sidan om Mainland vad skall jag till Pentland Firth och göra så nu är kordinaterna inprogrammerade enligt det. Det blir en tur på 50 sjömil till Thurso. På kvällen provade jag en ny strandrestaurang med fri Wi-Fi för att än en gång försöka ladda ner Garmin Homeport men kom överhuvudtaget in på internet. Paret Westin såg cykeln och kom även de in för att surfa på nätet, det intressanta i historien är det att frun kom in på nätet med sin platta men mannen i huset kom inte in liksom jag. Det ser ut som min investering i en dyr dator och ett elektroniskt back up system för plottern går om intet, i morgon skall jag försöka få tidvattnet och vädret från telefonen via roaming och sonera.
kyrka grundad 1006
Lördagen den 9.8 2014
Fick vatten och bränsle i tankarna förrän regnet började och det har hållit i sig hela dagen. Planerna var att gå på jordbruksmässan men det blir nog inget av det. Barometern står på 1005 millibar och det är storm i NO.
Jag har inget bättre och göra än att försöka ge er en bild av Kirkwall. Det kan liknas vid Åland här är ca.26 000 pers vägarna är asfalterade och smala. Här finns två Whisky destillerier Highland Park och Scapa på Åland finns bara ett ( Smakbyn ).Man har eget öl ävensom på Åland. Det som man saknar på Åland är dessa fina historiska byggnader som finns här speciellt längs Palace street. S:T Magnus Catedralen. Scottlands episcopala kyrka, Stadshuset resterna av biskopssätet och ett flertal mera kyrkor. Husen är byggda i sten och ytan putsad med pebbledash eller sandsten ibland bådeoch, taken är i skiffer. Gården och trädgården är välskött och alla möjliga färgers blommor prunkar som bäst, så det är grant som bara den. Omgivningen med att antal låga kullar som inte ger någon lä och här blåser det nästan alltid minst 10 m/s med undantag för idag får se vad det blir imorgon? Slätterna är fyllda med boskap kor, nötkreatur och får, man får en känsla av vilda västern med sina buffelhjordar när man ser boskapen röra sig på kullarna. Sätter in några bilder men jag har inte kunnat fånga allt. Vänstertrafiken vållar problem för mig med cykeln och det uppstår farliga situationer ibland men invånarna här är lika hövliga som ålänningarna och stannar alltid vid skyddsväg när man skall över. Jag sitter på ett ungdomshak där det är sex söta unga flickor i röda skärmmössor som kockar och serverar, ingen av dem är över 25 och internet fungerar perfekt så nu får jag väl iväg bloggen.

S:T Magnus Catedrale
Några av byggnaderna på Palace Road
The Episcopal Church of Scotland

Kirkwall whiskyfabriken Highland park i förgrunden och S:T Magnus Catedralen bak till vänster

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti