lauantai 23. elokuuta 2014

Gör ett snabbt strandhugg på morgonen och besöker kyrkan som visar  sig vara ur bruk, altartavlor etc. hade tagits bort, på vägen tillbaks ser jag sälar på en av de små grunden och en stor en är grå med svarta fläckar men innan jag hinner få fram kameran går den i vattnet. träffar en man med sin hund som berättar att  kyrkan hade renoverats för 10 år sen men entreprenaden misslyckades putsen ramlade ner och man fick inte bukt med fuktproblemen så nu står den där med dörrarna öppna. Synd ett gediget bygge likt Bengtskärs fyr. Anordnar devert av jokkipolen och kastblock och lyfter porttan ombord nu går det med vanan inne, och kommer iväg vid 10 tiden kurssen är ställd mot Tobermory dit vi kommer klockan 18.00. Det var sol nästan hela dagen alltså en fin segling utan missöden. Det ligger mycket båtar i Tobermory och och det är bara på pontonbryggans lovarts sida som det finns platser kvar, vattnet är på väg ut så jag väljer ett fack mot vilken vinden pressar mig och backar in, det kommer en kille och hjälper mig att förtöja och ger mig en eloge " are you single handed that was nicely done ". Tobermory är en riktig turistfälla och jag han knappt förtöja innan damen kom med kvitansblocket och skulle ha betalt. På kvällen cyklade jag till inne puben och såg fotbollsmatchen mellan Bayer Munchen och xxxx. Robben var helt otrolig. Seglingen tycks tära på en gammal man och när festen ska börja med live music och allt drar  jag mig tillbaks till båten men tänkte ta en kvällsbit från fiskkiosken men den var redan stängd så det blir till att tillreda en liten kvällsbit med stekt ägg och korv innan läggdags. Vaknar tidigt för jag har 46 sjömil till Loch Crinan och jag behöver proviantera. Passar på att ta hand om tvätten samtidigt som jag gör uppköpen, jag beslutar också besöka Tobermory Whisky destilleriet som öppnar kl.10.00. Tyvärr har de renovering på gång och de har inga rundturer, och första smakprovningen börjar först klockan 11.  Men jag har tur, några rätt ställda frågor om whisky och det blir fart på den äldre herremannen bakom disken, upp kommer säden ( barley ) två olika sorter den ena är ren och den andra luktar rök, sedan kommer det upp 2 flaskor whiskey samt vatten att skölja munnen mellan smakproven den ena hette Tobermory inte röksmak och den andra ? rökig. Tyckte själv bättre om Tobermory och frågade  i vad för tunnor de mognar i och fick samma svar som jag redan lärt mig på Talisker fabriken. Usa burbon tunnor och sherry tunnor från Spanien. Mannen bakom disken var väldigt viktig med att Tobermory inte använder torv för att erhålla röksmaken utan det är fråga om säden.Dessutom var deras vatten mera basalt än någon annans, och han var väldigt viktig med att de inte var det minsta destilleriet i Scotland  och att deras maximum produktionskapacitet är endast 1000 000 liter / år. Det blev lite tal om blended Whiskey Johnny Walker, Chivas Regal etc. och det är ju så att man säljer så att säga det som inte duger att spara i 10 år till destillerier som gör blendid whiskey, nåja hur som helst så kom diuskussionen tillbaks till tunnorna och jag kom till att säga att jag skulle föredra en lite sötare whiskey, och då kom det fram en specialare Tobermory 15 år mognad i Sherry Oloroso tunnor, smakprov förstås hans konstaterande, " I cannot sell you this whithout you tasting it first I do not want you to waste your money on something you do´nt like. Okay sa jag I will save this to my funeral. Oh no this product you enjoy only yourself this should not be shared with others, I myself had a little one yesterday evening. Vi var lika gråhåriga båda två.
Nåja efter allt detta 60 pund fattigare och med en trälåda med whiskey bar det av 10.30 genom Mull Sound mot Crinan. Solsken och frisk vind hela dagen en seglares dröm vackra vyer mycket segelbåtar 6 - 8 knop otroligt ( unbelievable ), seglade förbi flera båtar även såna som gick för motor. Angjorde Crinan klockan 18.30 och tog boj enligt lärdomen från Canna så att patrullbåtens  besättning visade tummen upp. Självkänslan bara växer !!!.
Gamla kyrkan på Canna
Psalmbok i medsol
Tobermory
Bilden speciellt åt barnbarnet Sarah som undrade om muffa har mat och vad han äter stekt lax med dijon sås
nästa bild Bojarna vid Crinan

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti