keskiviikko 20. elokuuta 2014

Stronoway 16.8 - 18.8 2014
Det var skitväder under hela vistelsen på Stronoway men tack vare mina nya vänner hade vi väldigt roligt ändå, vi hade en fin och lyckad krogkväll den 16 som slutade med Armangac i den franska båten, följande dag samlades vi i Mike Hendersons båt Pangey för att få rekommendationer och instruktioner om hamnar och ankarplatser söderut. Mike skriver och updaterar inseglingsinstruktioner till hamnar i Scotland och är medlem i en komite´som publicerar handböckerna. Etienne som ung seglare och" datanörd"installerade Open CPN kartor åt mig och nu fungerar datorn som backup. Som tack bjöd jag samtliga till La Grande Mia på en sen lunch som sedan blev middag. Det franska paret avseglade den 17.8 och skulle gå östra sidan om ön Sky då jag ämnade gå väster om, men vi kom överrens att försöka sammanstråla i Belfast eller Dublin. Jag beslöt stanna en dag till för att ha tid att besöka stenarna i Callanish dit jag tog mig med buss. Sevärdheterna norrut blev obesökta för att följande buss var 20 minuter försenad och jag stod på museireceptionen och frågade var den var då den kom svängde och for iväg, så det blev till att ta bussen som gick tillbaks till Stronoway där Mike hade tillrätt stekt anka till middag åt oss båda. Kan livet bli bättre.
Det skall nämnas att på Hebriderna talar man Gaelic men när man inte förstår svänger de över till engelska. Scotland heter Alba på gaeliska. Såsom i finland anges gatunamnen på 2 språk. Lika ålänningarna håller man på sitt..
To my friends Laura, Etienne and Mike once more very very many thanks for making my birthday and stay in Stronovey an unforgottable experience. Due to yuor advice I took the bus to Callanish and visited the stones and when I returned to Stronoway Mike was waiting with the superb dinner consisting of finnish potatoes ( puikula peruna ) and fried duck. Can there be a better life.
At the moment I sit in the taig chearsabaghś house and do the writing, I had a fast passage with good winds from behind and made it in 7,5 hours. In the afternoon I am heading to Loch Haarporth to look at the whiskey destillery.
 Deltagare i Britain around som avbrutit på grund av hårt väder i bakgrunden Chay Blyths S/Y Elinca
 Srtonoway Marina observera pontonen verkligen fin konstruktion
 Laura och Etienne
Mike Hendersson på S/Y Pangey däckmaterial som på La Grande Mia
 Stenarna i Callanish och fiskargumman vid torget som rensar strömming

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti