torstai 21. elokuuta 2014

Lochmaddy - Loch Harporth
Det var bara 40 sjömil men jobbiga det blev 4,5 timme motor och  3,5 timme segling och det regnade hela dagen. Och nu på kvällen morrar stormen igen. Jag skall nu när jag inte har så mycket att berätta passa på att rätta några fel som förekommer i tidigare texter, staden på ön Lewis heter eller skrivs Stornoway , stenarna finns på ett ställe som skrivs Calanais. Trots regn och rusk fick jag uppleva något nytt nämligen 2 tumlare som lekte runt båten och jag lyckades till och med fotografera dem eller den. Den eller de höll på en kvart och simmade kors och tvärs under och framför fören. Jag hade något tidigare på håll siktat 6 st som kom emot mig. Det var värt regnet.





Loch Harport 21.8
Det blåser igen och det kanske inte var så klokt att segla in hit för floden inträder först kl. 15.00 eller 03.30 på morgonen, jag tror det blir att avsegla 06.00 mot Tobermory och sedan genom sundet vidare söderut. Det är en tid sedan jag senast använt portta båten men till slut fick jag den monterad och hann precis till första rundturen på Talisker fabriken, som räckte en timme. Det är dock inte som man tror att fabriken ägs av lokala förmågor utan det är världens största sprittillverkare som äger den, de tillverkar bl.a Smirnoff, Gordon Gin etc. Ektunnorna där spriten står i minst 10 år kommer från antingen USA en gång använda Bourbon tunnor eller från Spanien där man tillverkat Sherry i dem, blir då lite sötare whiskey. Röksmaken erhålles genom att torv blandas i mäsken. Sitter nu på The Old In där det är god omsättning på turister med bil på den här Guds förgätna platsen. Jag tar det lugn och väntar på att blåsten bedarrar så att jag kan ta mig ut till båten igen.


The Old Inn

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti