tiistai 5. elokuuta 2014

 Lerwick - Fair Island 1.8 2014
Vaknar tidigt d.v.s kl 06.30 lokaltid och tillreder en rejäl frukost för idag skall det seglas.
Hade tänkt gå direkt efter frukost men förberedelserna tar en dryg timme  och då vädret är vackert beslutar jag att vänta lite så att posten öppnar och jag får iväg Lerwick - Fair Island 1.8 2014
postkorten, och det är helt vindstilla, så varför ha bråttom om det blir motorköra det är bara dryga 40 nm till målet, dessutom utlovas Nordostliga vindar. Klockan 9.15 startar jag och kör förbi oljedepån som skall sänkas i havet, tar ett fotografi så att ni också får se vad man håller på med. Kör motor i 45 min och slår sedan ut seglen, slör farten varierar mella 4,5 till 3,2 knop, när jag passerar mousa udde och kurssen faller ngt sätter jag spinnaker farten upp till 6 knop och lite efter Sumburg Head får jag ökande vind och besvärlig sjö med anledning av strömmen vid udden och måste ta ner, det blev en ngt besvärlig historia utan automatstyrningen men gick till slut bra ändå, fortsätter sedan med genua och stor och farten är god. Angör hamnen klockan 17.30 i god medvind och häftig dyning, som tur fick jag automaten att fungera just före angöringen så att jag fick ner storen i den stora sjön, hade tänkt gå in i skydd bakom piren men ansåg i sista stund att det är för trångt. Längs piren ligger en trålare och en svensk Hallberg Rassy 48 från Stockholm, de startade klockan 05.00 från Lerwick. Vi är båda på väg till Orkney, men jag skall ta en runda på Fair Island innan jag seglar. Min kväll här har gått åt att laga mat och städa upp. Även i den här hamnen har vi sällskap av sälar en dök upp bara ett par meter från aktern.
Här tråget som skall sänkas i havet bogserbåtarna är från Kirkwall


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti