lauantai 16. elokuuta 2014

Kinlochbervic - Stronoway 14-15.8 en segling på knappa 50 sjömil
Kinlochbervic är vackert och det skulle vara skäl att stanna lite längre men att spendera beräknade 3 dagar här är för mycket. Den annalkande stormen är bättre att rida ut på Stronovay där jag kan tvätta mina kläder, duscha fira min födelsedag etc. Får ett visitkort av dansken Jorgen Brems på S/Y Mary Lou som uppmanar mig att fråga alla Laurinkoster seglare som jag träffar om de känner till hemsidan www.laurinkoster.dk. han har brått till Stockholm där man har Laurinkoster träff. Han starta 09.30 mot Orkney och Stromness och jag en halv timme senare mot Stronoway. Det är halvvind och varierande styrka så det blir hälften motor och hälften seglin. Automaten styr och jag sitter och läser Shetland Bus boken i sittbrunnen och får faktiskt lite solsken. 18 sjömil före hamnen vänder vinden till W och friskar i , det är väl inte stormen i förtid? det är det inte för nu i skrivande stund tryggt i den här fantastiska Marinan på Stronoway både tjuter det och ylar i riggen.
Jag anländer till Stronoway lite över sju på kvällen och det är den mest fantastiska landningen någonsin först ser jag den vackra parken och slottet om babord sedan kommer sälarna och leker bredvid båten, när jag angör möter jag Mike en Scotte som jobbat på Wärtsila Marin i Vasa samt just kommit från Helsingfors med segelbåten Pangey. Vi sitter och pratar en liten stund och när han far kommer ett ungt franskt par med en nybakad pizza och hälsar mig välkommen, jag har fortfarande sjöstället på mig, de har seglat hit från Brest i Frankrike. Men i all fall beslutar vi att fira min födelsedag alla 4 i morgon eftermiddag. Jag glömde nämna att Hamnkaptenen personligen kom ner och hälsade och hämtade hela servicepakete med sig, koder, karta över stan, internetnyckel
Idag efter intagen frukost steker jag några plättar som jag lägger på pizzafatet när jag återlämnar det åt Laura och Etienne. Jag återkommer senare med bilder och historier från Stronoway när jag hunnit bekanta mig med staden
Angöring av Stronoway och sälen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti