lauantai 23. elokuuta 2014

ochL Harporth - Canna
Det blåste in i viken och då jag inte hade något bättre att göra så får det bli en kort kvällssegling på 25 sjömil till Canna. Det är ju så att man har blivit lite äldre igen och till min förvåning antagligen något svagare också för krafterna räckte inte till att få upp Portta-Båten på däck, så jag måste ta vinchen och spinnakerfallet till hjälp. Kommer i alla fall iväg vid 17.30 och räknar med att vara framme vid 21 snåret. Det blåser dock mera än beräknat och vi surfar iväg för bara genuan och vi är framme redan kvart över åtta. Vi ser några tumlare som flyger fram genom vågorna men på grund av sjögången blir det inte bilder den här gången. Hamnen är full och vi får lov och ta en boj lite längre ut och det blir inte lätt ty vattnet är på väg ut och vinden trycker på dessutom är bojen av en typ där schacklet sitter lågt bara 30 cm över vattenytan. Får vid första försöket tag i kroken med båtsaken men båtsakens gummiskaft glider ur och jag förmår inte hålla emot med en hand och trä repet genom öglan på samma gång utan båtsaken far i sjön och jag till gasreglaget så att vi inte driver iland. Tar fram bojkroken och backar sakta till bojen och nu när man kan justera farten är det lätt att sätta kroken i schacklet, observera att det var nätt och jämt att kroken var stor nog, öglorna här har mycket större dimension än vad vi är vana vid.
Jag litar dock inte på att bojkrokens lina klarar av påfrestningarna utan vill ha ytterligare säkerhet så det blir till att vika ut Portta-Båten igen för att trä en extra lina genom öglan, sedan ro iland och hämta båtsaken den sjönk inte utan står upp i vattnet som en remmare. Det blev över en timmes arbete med att förtöja. Porttan får ligga på släp inatt så jag kan göra ett strandhugg på morgonen. Här finns 3 kyrkor och hem för lunnefåglar, sillgrisslor, tordmulor, basking sharks och tumlare glömde nämna sälarna.
 Den övergivna kyrkan på Canna
 Hamnen
Den gamla kyrkan som jag inte besökte Canna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti