perjantai 31. heinäkuuta 2015

Figueira Da Foz 29.7
Idag var det en annorlunda dag. Istället för havregrynsgröt kokar jag Maizena gröt, gröt på majs, den visade sig smaka bra så jag får väl fortsätta med den tills jag får reda på hur man säger havregryn på portugisiska. Efter frukosten bar det av till turistbyrån där vi fick reda på hur man åker till Coimbra som ligger 40 km innåt landet. Vi tar tåget som kostar 2,65 €/man, inklusive cyklarna. Tågresan tar lite över en timme och istället för havet betraktar vi landskap med majs och vete odlingar, byar kullar etc, det är som att uppleva värden på nytt.
Coimbra är Portugals ursprungliga huvudstad, där man hittar lämningar från Romartiden, samt ett av Europas äldsta universitet härstammande från 1200 talet. Staden är utan tvekan värt ett besök och utanför stadshuset vajade förutom portugals flagga också finlands flagga, kanske man visste om att jag var på besök?Man kan förstå romarnas kärlek för platsen för staden är uppbyggd på kullar som Rom, tyvärr hann jag inte räkna alla men vi klättrade ( cyklade ) upp för åtminstone 4. Som vanligt hade farbröderna lite problem med fotograferingen, Ralf fick minneskortet i telefonen fullt efter en timme och när han skulle radera några gamla lyckades han tömma alla bilder från minnet och nu kämpar han med att försöka återskapa dom. Mitt minneskort i kameran blev fullt efter 8 bilder och jag kunde inte ta bort några så när jag formaterade kortet för att få mera rum spolades de 8 första bort. Detta kommer inte att upprepas för på hemvägen köpte vi båda nya minneskort. Före vi åkte hem besökte vi professor Bissaya Barretos husmuseum. Det kan var härifrån Friherren på Källskär fått inspiration till sina konstverk, trädgården var fantastisk, likaså arkitekturen och interiören, vi fick dock inte se köket.Bissaya Barreto är grundare av en stiftelse som har med barnvård att göra lite samma som den omtalade stiftelsen i Grankulla ( har glömt namnet på paret som grundade den).
Huset är byggt 1925, och är ett exempel på portugisisk arkitektur som går tillbaka till kung John af Portugal. Huset är fullt med konstverk av kända portugisiska målare och skulptörer bla. Souza. Jag sätter med några av de bilder som blev kvar så att ni ev. kan få en uppfattning om vad det är fråga om. Internet kan vara till hjäp om man vill ha mera information. Beträffande segling så har den reparerade elmotorn på hydraulpumpen fungerat perfekt och den kallas nu för viskande Smith. En ny samt lite reservdelar skall beställas i morgon så att de kan vara i Lissabon efter veckoslutet.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti