sunnuntai 5. heinäkuuta 2015

L` Aberwach - Brest
Tittade ut genom rufflickan kl. 04.00 då blåste det frisk SW så starten fick vänta, sover att tag till och beslutar mig för att ta en cyckeltur i omgivningen. Det är många båtar som ger sig av på morgonen, och stora skutor kommer in som hämtar ungdomar till seglingsläger, men ingen tycks ta kurs SW mot Brest utan samtliga går mot NO. Efter lunchen vid 2,30 besluter jag för att ge mig av trots motvinden, det har dock mojnat till ca. 7 m/s, ca. 44 nm borde gå i ett naffs, Yanmarn hjälper lite före fyren Le Four då kryssslaget börjar gå bakåt. Jag är precis på rätt ställe enl. Almanacken ca. 1 h före HW Brest 19.42 men det är ändå jobbigt och båten får ingen hjälp av strömmen. Klockan 20.30 rundar jag udden och beräknar att jag borde angöra marinan vid elva men, allt vatten från Brest skall ut i det smala sundet ca 5 knop och Atlant dyningen kommer från motsatt håll, det är då det blir  huller om buller, men La Grande Mia surfar in med ca 2,5- 3 knop, och tar sjön bra, men framför mig ser jag en liten 6 fots segelbåt som hoppar hit och dit, den försöker hitta skydd bakom en raserad pir på N kanten men lyckas inte, sedan börjar den segla fram och tillbaka i sundet, men åker hela tiden utåt mot havet. Killen som styr ser ut att vinka så jag lägger kurssen lite närmare och vad jag förstår vill han ha bogser, han förstår ingen engelska och jag ingen franska, jag försöker fråga om han vill att jag skall kalla på hjälp via VHF: n men han skakar på huvudet, det är en ung kille med en liten pojke med sig, jag får över en lina åt honom men båten saknar knapar på fördeck så han försöker få fast den på ruffvinchen, som tur hinner han inte få fast den för då hade jag dragit omkull dem. Jag försöker få honom att förstå att på den motsatta sidan av stranden är det mindre sjögång att han kunde segla dit så hittar vi på något sedan, men han förstår inte så jag beslutar att hålla mig nära intill tills strömmen vänder eller sjögången minskar och klockan 12.30 sätter jag fart mot marinan, killen visar att han klarar sig. Som vanligt har båtarna vid gästpontonen förtöjt så att det är 3 -4 meter mellan båtarna och man rymms inte in, med lite ordning och disciplin skulle man ha fått in 3 st 12 meters båtar till. Plockar en privat båtplats som är ledig och som inte alls hör till anläggningen för jag vill ju inte väcka folk mitt i natten och börja förtöja om båtarna längs pontonen, det får bli tills i morgon. Jag har svårt att sova för jag grubblar över om jag ändå borde ha kallat på sjöbevakningen trots att han nekade , och ev hade han lånat båten utan lov för det verkade som om de inte hade flytvästar eller extra tampar ombord, klockan 4 hör jag helikoptern flyga över marinan. Det är flottbas här bredvid så det kan bra ha varit ett annat uppdrag. Konklusionen av det hela är i alla fall att i så besvärlig sjögång som där kan man inte ta en båt på släp antagligen hade jag bara dragit loss knapar eller däck.  Nu skall jag efter detta se till att ha en överlevnads väska med mat och vatten som man antingen kan kasta över till behövande eller använda själv om något går på tok, och trots att han nekade borde jag ha kallat på hjälp för båten var inte sjöduglig, och killen var ingen van seglare. Fara för liv var det dock inte fråga om.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti