torstai 2. heinäkuuta 2015

Roscoff 2.7
Klockan var över 9 när jag vaknade, norrmännen i katamaranen bredvid hade lagt ut, men in kommer det en massa äldre träbåtar medelstora skutor med råsegel , långsmala yachter från 40 och 50 talet, gamla fiskebåtr lite lik våra skötbåtar, det skall säkert ordnas någonslags träbåts festival i weekenden. Pen Dick armadan håller på och förbereder avfärd och gänget väntar på sina gäster. Jag hoppas dom kommer in till kvällen så att jag får en bild på samtliga 5 båtar samtidigt. Förmiddagen gick åt att beräkna strömmar och planera morgondagens segling. Brest får vänta en dag till jag har valt att gå till L`Aber Wrac`h dit är det 40 sjömil och det borde gå medströms hela vägen. Från restaurangen igår hade jag utsikt över kanalen Ile De Batz, där sjömärkena stod på land när det var lågvatten, och jag trodde att de var kasserade men därigenom skall jag imorgon. Orsaken till att jag inte ger mig på att tackla Chenal Du Four infarten till Brest är att kommer man dit fel har man 5,5 knops motström. Det regnade dessutom hela förmiddagen och vinden wsw d.v.s emot så det passade utmärkt med en vilodag.
Efter lunchen gav jag mig av till stan och plockade samtliga på kartan märkta sevärdheter. Det är förvånande hur vackra dekorationer man kan åstadkomma av sandsten. Ca. 7 km söder om Roscoff ligger Saint-Pole-De- Leon en ganska stor stad ser det ut som. Roscoff är den pittoreska semesterbyn. Vissa kändisar tycks också ha varit här t.ex Maria Stuart, Pasteaur,Rousseau, och tidigare nämnda Alexandre Dumas. Om man ser till större enheter så är detta Bretagne fastän engelsmännen kallar det till Brittany. Stan är otroligt vacker och blomstren står och prunkar i regnbågens alla färger. Lokal tid här är nu 18.45 och jag sitter i sittbrunnen i simbyxor och skriver Som bäst kommer det mera och mera människor ner till marinan väcklar ut borden i sittbrunnen ställer ut vinet frukten och osten och börjar äta. Kanske en livstil som borde tas efter. Det verkar annars som om de franska damerna är duktiga båtmänniskor, och nästan på alla franska båtar finns det alltid åtminstone en dam med. Kanske borde jag lägga ut en annons på nätet här, det skulle dessutom underlätta med språket ?.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti