keskiviikko 1. heinäkuuta 2015


Roscoff 1.7
Försökte sova lite på förmiddagen, men sömnen ville inte infinna sig för jag har aldrig sett något liknande. Marina har byggts för verkligen stora yachter, landgången från faciliteterna är bred som en motorväg, vid första piren ligger alla Eric Tabarlys båtar uppradade Pen Dick, Pen Dick II, Pen DicK III, Pen Dick V och Pen Dick VI. Pen Dick IV var antagligen en flerskrovsbåt som förliste. Eric Tabarly försvann också själv när han var ute och seglade med Pen Dick träbåten som lite liknar en 12:a. Jag fick tillfälle att gå ombord på Pen Dick VI, made my day, tyvärr blev minneskortet fullt , trots att jag formaterat det nyligen. Det är enorma farkoster som ligger här fula,  vackra , futuristiska enskrov, tvåskrov och treskrov. Den berömda havskappseglingsbåten WILLIWAW finns här också. Trots att hamnpojken sa att du har en vacker båt, känns det som att ha en H.båt bland 50 fotare. Efter besöket på Pen Dick tog jag cykeln till Roscoff centrum här runt om finns en massa städer bla. Morlaix, Ile of Batz etc. Om Roscoff kan sägas att här står inte kyrkan mitt i byn utan fyren. Av författarna hittar man här Alexandre Dumas. När jag åkte till stan var jag förstås hungrig, och jag tog in på första bästa stället för lunchtiden hade redan gått man är ju 1 timme tidigare här än i London och på Canal-öarna. Restaurangen hette Bellevue och jag åt en superb 3 rätters servering för 28 euro i detta ingår en öl och en kaffe med efterätten, utsikt över havet. Nu vet jag inte om det beror på ensamheten, tröttheten eller den goda efterrätten men efter att ha ätit den kändes det på läpparna som om man skulle ha kysst någon länge och väl. När jag kom ner till båten efter stan och skulle skriva bloggen kom tröttheten och jag var tvungen att ta mig en tupplur, innan det blev färdigskrivet. Jag skall ännu kolla lite hur det blir bäst att ta sig vidare till Brest, men det kan nog vara så att jag stannar här en natt till, för jag känner mig lite som överkörd av en ångvält.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti