perjantai 31. heinäkuuta 2015

Nazare 30.7 - 31.7
Det var bara 34 sjömil från Figueira da Foz och vindstilla så det var bara att åka Yanmar hela 7 timmar till Nazare dit vi anlände klockan 19.00. Nu när automaten fungerar läste jag Nauticalen under färden och kallade hamnen på VHF:n 2 sjömil före så som sig bör. Det finns 2 marinor i hamnen den ena privat och dyr, den andra en klubb hamn Clube Naval de Nazare och här är priset 24€/natt. Att använda tvättmaskinen kostade bara 1,50 €/maskin billigaste tvätten hittills så det blev två maskiner direkt följande morgon, trots att det blev lite nattsudd kvällen innan. Vi stötte på det unga tyska paret Mareen och Matias från Hamburg som seglar en ny fransk aluminium konstruktion på 15 m. I stället för att satsa på egnahemshus har de valt att bygga sin drömbåt för ca. 400 000 € och segla in i världen som de sade, först medelhavet och Grekland så att de har tillgång till goda kommunikationer för Marlen har eget företag som hon sköter från båten. Ni förstår säkert att vi blev inbjudna på rom och coca cola efter ett antal öl och glas vin på klubbrestaurangen. Båten är enligt en gammal stofils ögon inte direkt vacker men ombord fanns allt en långseglare bara kan drömma om, innredningen var gjord i ljus  ask och praktisk inga stora  öppna ytor där man flyger som en vant i  sjögång, dock hade man problem med strömförsörjningen över Biscaya. Alla extra aggregat laddar batterierna men inte motorns generator. Jag lovade att mäta laddarens utgående ström följande dag, vilket jag också gjorde och kunde konstatera att laddaren laddar så felet måste ligga i reglersystemet. Nutida båtar är som atomkraftverk så jag vågade  inte mig på att röra dessa, gör man ett misstag ryker möjligheten till garantin.
I dag på kvällen efter utförda undersökningar bjöd jag paret till mig på nygräddade plättar. Att beskriva Nazare är svårt det ären råddig turistfälla med en massa cafeer, restauranger och krimskrams stånd.  Det är smala och små gränder och svårt att ta sig fram, beachen är fin och för surfare är stället perfekt. Det lär också finnas en finsk komun här på berget ovanför marinan, men tillsvidare har jag inte träffat på någon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti