tiistai 14. heinäkuuta 2015

La Coruna 13.7 och 14.7
Gårdagen flöt iväg med reparation av Ralfs motorproblem, vilket åsamkades av skit i tanken och till hälften stoppat sugrör. Hela tanken måste tömmas från diesel och rengöras, det var inget lätt arbete. Vi skulle inhandla en elpump i stan men marinbutiken hade middags


stängt över 2 timmar, det är en sak man bör beakta här i Spanien. På eftermiddagen får man inget uträttat det är bara att ta siesta. Ralf bjöd istället mig på mat mitt på plazan, det är sen trevligt att vara pensionar och bara njuta av värmen, vackra flickor och kall öl. Vi åt länge och väl så motorproblemet var klart först sent på kvällen och när vi skulle duscha diesel lukten av oss hade marinan redan stängt.
När jag var inne på nätet och sökte lösning på problemet märkte jag att det är ett ganska allmänt problem, vilket tyder på att man får oren diesel i marinorna eller så innehåller modern diesel så mycket organiska ämnen som börjar gro i tanken. Har man ett bränslerör som är försett med siktnät är det bättre att avlägsna det och låta filtren sköta rengöringen, och måste man byta filter ofta är det ett tecken på att man har skit i tanken, jag är glad att jag kör med två tankar så om den ena stoppar hoppas jag att den andra funkar. Det ena leder till det andra så man får lätt in luft någonstans när bränsle tillförseln blockeras pumpen är ju ganska effektiv och det igen leder till att man lätt drar åt  skruvarna för mycket där det läcker och får problem med gängorna.
Det finns nog en del att fixa på min båt också bl.a har levangens ena råtta gått sönder vilket kräver att lite inredning lösgörs innan man kommer åt att byta den. Automatstyrningen borde kalibreras och då blir det några sjömil extra i cirklar, dessutom skall det vara lungt.
Men som sagt här går det ingen nöd på oss det är detta man drömt om i hela sitt liv att få greja och pynja i båten med bar överkropp och shorts, och tillsvidare har inga planer på fortsättningen gjorts, blir det södra Portugal, Spanien eller Madeira återstår att se. Varje dag för med sig nya upplevelser, och utmaningar och det är det som håller en gammal man ung.
Marinan har dessutom specialförmån så ligger man här 5 dagar betalar man för 4. Desssutom har jag märkt att det ligger väldigt lite båtar här om man jämför med England och Frankrike.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti