sunnuntai 5. heinäkuuta 2015

Roscoff - L'Aber Wrach 3.7
32 sjömil 4h spinnaker och i slutet spirad fock, detta på grund av att vinden vände så hastigt att jag inte hann gippa, dessutom var sjögången i värsta laget för automaten, men med spirad fock gick det lika bra över 8 knop medström 3 -3,5 knop. Här i L'Aber Wrach odlar man ostron när jag kom in vid ebb stod nästan hela byn till knäna i vattnet och skördade eller rensade inte vet jag, men de såg ut som kineser på ett risfällt. T.o.m flickan i turist byrån påpekade att här i hamnen kan du äta ostron men de går inte att köpa utan vill du köpa dem måste du ta dig till Brouennou 8 km västerut, så jag svarade jag seglar ensam så jag behöver inga ostron. Stan söder om seglingscentret heter Landeda, invånare 3664 exakt. Flickorna här i receptionen talade bra engelska, och visade var marketen fanns, den var mindre än Reimari i Pargas men där fanns allt t.o.m sprit till köket i OBS ! 5 l dunk. Skall man sedan ha bra kött går man till scharkuteriet, skall man ha färskt bröd går man till " Boulanger butiken " , det är mysigt och fint med små enheter. Det finns en 16 km lång cyckelväg runt samhället och är den lika vacker som på Jersey borde man nog överväga att ta den,men efter alla plättarna med rabarber sylt känner jag mig inte hågad. Nu när jag höll på och interpolerade tidvatten och la ut rutten till Brest märkte jag att mitt elektroniska sjökort tar slut i Brest, och jag som trodde att det skulle räcka ända till Spanien, ännu ett hål i plånboken. Här i seglingscentret finns åtminstone 50 st Hobie Cat katamaraner och ett otal antal surfingbräden som ungdomarna är ute i. Katamaranerna har en luftfylld zeppelin i masttoppen så att de inte går upp och ner när de kantrar. Jag hittade också en ganska konstig surfbräda som jag fotade det är lite som ett Mirage plan upp och ner. På tal om det så förekommer det överflygningar dagligen med dessa plan 2 eller 3 i grupp. Ni får antagligen den här bloggen först när jag är i Brest om jag startar 4 på morgonen, är vädret dåligt, de lovar motvind kanske jag blir här ett tag, då går jag till puben och skickar det. Sista bilden chenal ile de Batz




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti