keskiviikko 1. heinäkuuta 2015

S:T Helier - Roscoff 30.6 - 1.7
Morgonen startade med att förbereda för nattens segling till Roscoff, jag valde natten för hur jag än räknade blev det fel, det var omöjligt att få strömmen med sig hela vägen, och då ansåg jag det bättre att angöra en ny hamn i gryningen hellre än på natten. Det är 80 sjömil från S:T Helier till Roscoff. Det utlovades ev. dimma och åska, så det första var att skicka Jenna upp i masten för att rikta arbetsljuset så att det skulle lysa på förseglet, strålkastaren hade fått sig en törn någonstans under resans gång, lanternan var fixad så båten var ship shape. Jag hade sällskap av flickorna ända till klockan 14.00 då jag valde att äta en bit mat istället för att gå och se på fotbollsmatchen. Klockan 17.00 gick jag över sillen till tankningspontonen, kämpade en tid med automaten, så klockan var 18.00 innan vi verkligen var på väg. Varierande vindar, strålande vacker kväll gjorde att hela segelarsenalen användes, först genuan, lite senare spinnakern, jag hade räknat med en snitt fart på 5,5 knop 15 till 16 timmar, ända till klockan 2 på natten gjorde vi ett snitt på nästan 7 knop, men sen tog vinden plötsligt slut, man började höra att åskan gick någonstans. Klockan 04,00 började man se ordentliga blixtar framför dit vi skulle, snart försvann månen och jag trodde gryningen skulle infinna sig men det blev istället dis , lite regn, kallt, motvind och 3 knops motström, och just i ett område där ett fel i navigeringen kunde leda till allvarliga följder. Yanmar räddade oss också denna gång och fick ställvis slita hårt innan vi kunde angöra Bloscon Marina klockan 08.00, en timme tidigare än beräknat.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti