keskiviikko 29. heinäkuuta 2015

Leixoes - Aveiro 27.6
Jag hade kommit överens med tvätteriet att jag hämtar kläderna klockan 12. så för det kan vi inte starta. Det är högvatten lite över 12 så det gör inget. På vägen till tvätteriet passar jag på att handla mat för följande 3 dagar. Vi har med Ralf beslutat att ta korta eftermiddagspass på ca 30 sjömil för det blåser bättre på eftermiddagen, morgnarna är ofta stilla så nu blir det mindre motoråka. Vi angör mini venedig vid 19 tiden och Ralf väljer Mira Kanalen, jag hade slarvat med att läsa Nauticalen huvudmarinan ligger bakom en bro som enl plottern ger bara 14 m , förstås är det lågvatten ca. 2,5 m så det borde gå men jag väljer i alla fall att inte gå igenom dessutom är det grunt. Ralf hade tidigare varit inne i en trång liten marina men sa att det var för grunt, jag sätter på echopiloten och hittar rännan till pontonen 2 m vatten och jag går 1,95, förtöjer 10 cm från marinpolicens för så att Ralf får plats bakom mig. Det kommeren kille klättrande över porten som talar flytande engelska och önskar oss välkomna och säger att det går bra att ligga här bara inte policen kommer med andra båten, då får ni flytta. Det kom ingen båt så vi sov lugnt och gått, dessutom stod min båt på grund ett litet tag. Det var en fin segling i frisk slör i snitt 6 - 7 knop. På morgonen tog vi en  3 timmars cyckeltur runt kanalerna och över bron till andra sidan. På västra sidan om kanalen finns det moderna nya Aveiro och på östra sidan den gamla staden. Det är lågvatten så det är mycket människor i farten på sjöbottnen en del bergar sjögräs andra musslor en del fiskar det är mycket som händer på sanddynerna. Arkitekturen är intressant och det finns hus som liknar A. Aaltos handstil. Om jag skulle vara författare kunde jag tänka mig att köpa mig ett hus i den gamla delen med utsikt över huvudkanalen och alla musselbåtarna.Klockan 12 är vi tillbaka viker ihop cycklarna och gör oss klara för avfärd. Bilderna är från Aveiro


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti