perjantai 17. heinäkuuta 2015

La Coruna 15.7 - 16.7 Segling till Ria Camarinas
Morgondagen gick åt att förbereda morgondagens segling till Rio Muros dit det är ungefär 62 sjömil. Ralf hade fortfarande bekymmer med motorn och fick lufta ytterligare en gång. Jag vek ihop genuan och packade in spinnakern i sitt fack, cyklade till marinbutiken och köpte ett starkare block till levangen. Då var klockan redan 12 så det gällde att ställa i ordning en lunch. Det var överenskommet att efter lunchen cyklar vi till stan för hårklippning och diverse uppköp. När det var dags att åka kunde jag inte hitta min cykel som tur hade Ralf en extra så jag behövde inte promenera. Under färden funderade vi på alternativen vad som hänt min cykel och kom till att den antagligen har blåst i sjön från pontonbryggan, så jag köpte en dragg. Hela kvällen draggade vi , provade med stark magnet men inget napp. Det var egentligen för djupt för draggen man fick den inte att gå rätt på bottnen, men man kände någonting. Vi hade bestämt avgång klockan 7 på morgonen men beslöt i samråd att uppskjuta den om jag skulle lyckas skaffa en dykare direkt på morgonen.
Det fanns en dykarskola på piren så kl.8 när jag antog att den öppnade stod jag där och visst mellan 9 och 9.30 skulle dykaren infinna sig vid båten. Det tog honom exakt 5 min så hade vi cykeln fast i ett rep. Efter spolning och oljning står den på akterdäck igen.
Vi kom iväg kl.10 i lätt vind och dis, dock 3 timmar för sent, och kursen var väst de första 20 sjömilen sen skulle vi sätta kurs mot sydväst, enligt prognosen skulle vi få NW 12m/s på eftermiddagen men det blev SW 12 istället så det blev mot hela dagen. Motström och vinden i ansiktet det är inte roligt så vi beslöt att gå in i Ria De Camarinas i stället dit var det 20 sjömil kortare, rundningen av Finisterre udden får vänta tills vindriktningen ändrar. Alltså vi ligger nu här i Muxia marina, och idag är det lördag så vi blir antagligen här en natt till, för topphornet på Ralfs genua lossade från rullfästet så han måste hissas upp i masten för att hämta ner den.
Farbröderna efter barberaren ( första gången i mitt liv håret klippt av en manlig barberare).


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti