perjantai 28. elokuuta 2015

Barbate - Rota 27.8
Hade tänkt stanna en dag till i Barbate och sedan segla på fredagen raka vägen till Culatra utanför Faro, enligt prognosen skulle vindarna vara tjänliga då. Men på morgonen ändrar jag mig och beslutar att segla till Rota som ligger norr eller nordväst om Cadiz. Det börjar inte så bra flickan i hamnkontoret glömmer att ta betalt och när jag kommer till båten får jag samvetskval och cyklar tillbaks och säger att du glömde att ta betalt du gav mig bara min deposition för kortet 15€  tillbaks. Hon blir förstås väldigt glad att det ännu finns ärliga kunder, men när jag skall tillbaks till båten fungerar inte porttelefonen och jag kommer inte in utan måste cykla tillbaks en tredje gång, allt som allt förlorar jag en timme. En timme medvind och medström betyder mycket när man efter en timmes segling får både vind och ström emot sig, det blev mycket motor och trots det gör vi bara 4 ,5 knop, hela sträckan på 37 sjömil tar 9,5 timmar. Positivt är att trots att vi får vatten över oss så håller den nya mastkragen tätt och även den tidigare tätade förluckan.
Klockan är 21.30 när jag äntligen efter förtöjning och dusch tar mig iland för en sen middag, åt bara lite sallad med varm korv på vägen. Rota tycks efter första ögonkastet vara en riktigt trevlig och en annorlunda plats. Söder om marinan som ligger mitt i stan ligger en Spansk flottbas. På första restaurangen fick jag nobben allt reserverat gick sedan in i en plaza  och där av en slump hamnade jag på en restaurang Tabanco La Alondra. Det tycks vara så att vissa människor passar bättre än andra som krögare, och som det nu var så här träffade jag krögarens krögare. han höll ordning på servitörerna med järnhand han hade tid för kunderna och hade den där speciella blicken, och när jag såg att folk köade för att få bord föreslog jag att jag kunde flytta till ett mindre bord sa han tack men sitt du bara där du sitter jag har hur mycket tomma bord som helst inne i restaurangen. Det blev musslor som förrätt och fisk filer som huvudrätt men när det kom till desserten konstaterade han att vi har ingen dessert bara fisk. Då frågade jag har du ingen konjak då sa han yes, får det lov att vara en kupa, och det var kupa det. Den var stor som en vas och servitören hällde i utan måttglas och alla bara stirrade. Ja det var den bästa restaurangen i hela Andalucien från Ayamonte till Barbate. Jag föreställer mig att jag den här kvällen kunde iaktta ett tvärsnitt av den spanska befolkningen, unga som gamla, familjer med barn, kärlekspar etc. och det var intressant. Jag stannar nog här över weekenden för att se mera.
 Har ni sett en begravningsplats för uttjänta stockankaren förut Barbate
 Playan på Barbate

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti