perjantai 21. elokuuta 2015

Chiponia 21.8
Tycker att jag börjar bli tyngre, och de här korta och lätta seglingarna har inte gjort saken bättre så på morgonen viker jag ut cykeln och tar mig till Beachen för lite morgongymnastik och simning. Nu är vattnet minst 20 grader varmt så jag simmar en god stund. När jag kommer tillbaks hittar jag Gunnar på marina baren där det finns Wi-Fi, han försöker ta en sista titt på vädret innan han åker. Jag sitter med morgonkaffet och läser Georg Henrik von Wrights bok Myten om Framsteget ( den har jag lånat av Gunnar ) då han åker förbi min akter på väg till Sancti Petri. Jag hade tänkt åka uppför floden Guadalquivir till Sevilla men ger upp tanken då jag läser Nauticalen, det är 51 sjömil dit och dessutom varnar man för värmen så här års. Gelves en marina lite före Sevilla i den andra fåran kunde ev. vara ett alternativ men då skall jag ta risken att gå under en luftkabel där höjden i nauticalen anger 16,5 m och plottern 16 m. Angiven höjd omätt på La Grande Mia är 16,5, tidvattnet i Sevilla är 1,8 så jag avstår från risken och beslutar att gå till Puerto America på Cadiz istället. Det blir en lämplig kultur tur på söndagen om vindarna fortfarande är tjänliga. Före lunchen tar jag en cykeltur till staden och till fyren som är den tredje högsta i Spanien eller var det i världen 64 m. På andra sidan fyren uppenbarade sig en ännu längre och mera tätt befolkad beach, egentligen finns det 7 st olika beacher eller playor som det heter på spanska på den här halvön. Mera interesanta var murarna av corall som byggts i havet för att fånga fisk. Dessa har använts redan på romartiden eller lite före. Det verkar som om Chiponia är turistort för den spanska befolkningen för det är ont om text på engelska eller andra språk och trots att jag försökt fånga några utländska fraser har jag inte lyckats.
 Fyrtornet och murarna av korall

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti