maanantai 24. elokuuta 2015

Chipona - Cadiz 23.8
Kanske ni märker men Chipona heter Chipona och inte Chiponia som jag tidigare skrivit. Det är ingen direkt brådska på morgonen för det är högvatten först halv tio och det är bara drygt 20 sjömil till Cadiz och Puerto America. Det gäller dock att vara förberedd att segla lite längre för Almanackan säger att det alltid är fullt i marinan. Lyckligtvis så är inte fallet utan det finns gått om plats. Det finns minst tre marinor inom räckhåll här i viken. Seglingen hit var något obekväm på grund av sjögången och utfarten från Chipona var riktigt skvalpig innan man fick lägga om kursen söderut. När jag sist och slutligen checkat in ( beror på siestan mellan 2 - 4 ) hamnkontoret stängt, dessutom blir jag tvungen att förflytta mig till den inre marinan, men flickan lovar att hon skickar någon att ta emot tamparna. Flickan har gett mig plats 17 och när jag närmar mig är mottagaren bara halvvägs och vinkar mig till en annan plats det blir en runda till och när jag gör det kommer en framfusig spanjor och angör plats 17. Landkalle hjälper jäveln att förtöja och jag måste backa in i den friska vinden på plats 16, men som tur går det bra. När jag får båten förtöjd sticker spanjoren iväg han har bara lämnat iland 2 killar, det var som värst!
Det är onödigt att gräma sig över spilld mjölk så istället uppsöker jag danskarna som jag träffat första gången i Brest och som seglar en Banner 40, vi har följts åt hela vägen med den skillnaden att då den båten seglar så mycket snabbare ligger de alltid flera dygn i marinan. Vi kommer i alla fall överens om att ta en titt på stan och speciellt Katedralen som dominerar utsikten, kanske med undantag för hängbron. Det blir en riktig trevlig kväll med åsiktsutbyte om skillnaden mella Andalucien och Portugal. Båda delar vi åsikten att andalucierna är arroganta talar bara sitt språk med flit så att man kan lura utlänningar som inte talar deras språk, gäller speciellt de små krogarna, det kan vara direkt en orsak till att det inte förekommer turister här. Galicien var bättre. Trots detta beslutar vi att stanna en natt till för Cadiz är en fascinerande stad. Här Lotte och Jen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti