maanantai 17. elokuuta 2015


Faro - Ayamonte 16.8
Vi kommer iväg 9 tiden efter att ha vikit ihop portta-båten, och fått upp ankaret. Det är min födelsedag idag så vi tar kurss på Vila Real San Antonio. En Holländsk båt hissar spinnakern och jag kan förstås inte vara sämre så efter en stund står också spinnakern på La Grande Mia ( på tal om namnet så tycker både spanjorerna och portugiserna om namnet, i spanien börjar det mesta på La ). Tack vare att den holländska båten en maxi 40 tror jag har vinden in från fel håll drar jag ifrån. När farten efter en tid börjar närma sig 8 knop och efter att de gippat börjar de sakta ta in på mitt försprång men när vinden igen avtar och vi går dryga 6 då drar jag ifrån igen, Ralf som höll på med underhåll på rullen blir en liten prick bakom. Jag tar det lugnt före marinan för att invänta Ralf men det kommer 2 portugisiska båtar före Ralf och det ser rätt fullt ut så jag passar på att gå in. Det är en väldigt strömt i marinan men erfarenheterna från Neva floden kommer nu till pass och jag får tummen upp av hamnkaptenen som kämpat i 30 min. med en portugisisk båt som höll på att köra på 3 st andra båtar vid pontonbryggan. Tyvärr är hamnkaptenen orubblig och Ralf får inte plats, jag ber om ursäkt och kallar Ayamonte marinan ( Spanien) som ligger lite högre upp i floden och se där få vi 2 platser. Marinan ligger mitt i stan och det är hur fint som helst. Vi intar en fin födelsedagsmiddag med honungsstekt aborgin till förätt och grillad gris som huvudrätt, efterrätten består av kaffe och spansk konjak i förvärmda glas. På kvällen träffar


vi också Gunnar från Stockholm som seglar en gammal Laurinkoster. Han har seglat ett par varv runt jorden och nu är han på väg till solkusten på släktträff, en mycket speciell 70 åring, men även jag delar en stor del av hans värderingar.

Ayamonte 17.8
Morgonen går åt att hitta tvätteriet, dessutom blir det en del att tvätta för hand. Jag hjälper Gunnar att få ombord hans nyinförskaffade batteri. När jag fyller på färskvatten i tankarna passar jag samtidigt på att tvätta däcket rent från salt. Ralf behöver hjälp med att hitta gas mest översättning och tolkning, tyvärr är gasbutiken stängd. När jag håller på och rengör babordsvinchen kommer Juha på besök. Juha har en 31 fots båt och bott här i den redan 5 år och pratar spanska. Han har tillbringat sin tid i dom här trakterna sedan 1997. Jag får goda tipps och vi skall träffas på nytt lite senare på kvällen. Allt som allt finns här nu i denna hamn 6 ensamseglare 2 svenskar 2 finnar en tysk och en dansk.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti