maanantai 17. elokuuta 2015

Portimao - Albufeira 14.8
Det blev förstås en tidig morgon då gasten skulle iväg till bussen, som skulle avgå 6.20 från Portimao centrum. Det är mörkt då vi beger oss på våra cyklar mot busshållplatsen så jag tar med mig en ficklampa. Allt går som på strömsö och vi är på hållplatsen i god tid. Vi tar avsked och jag cyklar tillbaks med 2 cyklar, det är tur att man gjort det förut så det går bra och jag är tillbaks på båten kl. 07.00. Ralf hör inte till de morgonpiggaste och dessutom är det lågvatten så jag passar på att ta mig en tupplur innan det är dags att ta sig till butiken en gång till. Jag glömde förstås morgondoppet.
Klockan 1 avseglar vi mot Albufeira som angörs efter dryga 3 timmar medvindssegling för bara genuan. Albufeira är en konstgjord stor marina där man ligger tryggt i vilka vindar som helst. La Grande Mia får dessutom 10 % avdrag på hamnavgiften tack vare att skepparen hör till en segelförening, trots avdraget kostar övernattningen 30 €. Det blir bara en hamnöl i en av de otaliga restauranger som ligger längs kajen, en del av dem har t.o.m live music och entertainment för att locka gäster. Hamnkontorets flickor var väldigt hjälpsamma och artiga när vi slutligen hittade kontoret. Jag tror Ralf börjar bli trött på seglandet för han övervägde att stanna över vintern här. Jag konstaterade bara att i det här diket stannar inte jag  åtminstone.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti