keskiviikko 26. elokuuta 2015

Cadiz - Barbate 25.8
Kommer iväg 9-tiden och det är lugnt, just när jag skall runda piren kommer Anthem of the Seas emot så jag får kvickt dra ned på gasen köra så nära piren jag bara vågar för så jävla stor är den. Första biten kommer vinden emot och jag passar på att hissa storseglet. Efter ett det gröna bojen nr 8 rullar jag ut genuan och låter motorn gå på 1500 varv, på det sättet får jag lite fartvind och stabilare gång. Vid nästa gir blir det mera med och det är bara att rulla in genuan och tar ner storseglet för att få ordning på skvalpandet. Efter en timme når vindstyrkan 3 - 4 m/s och det blir dags att hissa storseglet igen dessutom sätter jag spinnaker och nu gör vi i snitt 5 knop utan motor. Sista timmen innan jag når Barbate blir det motor igen. Det är ca. 40 sjömil till Barbate och jag når hamnen klockan 17 en timme tidigare än beräknat. Det finns gott om plats i marinan, och endast 3 utländska båtar mig in beräknat så nu har juntans prisnivå inverkat på båtbeståndet. Nauticalen lovade lägre pris här men det är samma som de övriga 31 €/ natt för min båt som är 11,85 lång. Lovas det lämpliga vindar sån seglar jag tillbaks till Portugal så fort som möjligt. Det kunde förstås vara ett alternativ att segla till Marocko härifrån, men det blir för många språk att lära sig på en gång, det får räcka med Spanska och Portugisiska. Jag sätter med lite bilder från Cadiz för här ligger marinan 3 km från stan och den ser ganska liten ut så det blir inte så många bilder härifrån.


Se hur Anthem of the Seas påverkar stadsbilden, det kom in två stora färjor så därför har de program.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti