lauantai 29. elokuuta 2015

Rota 29.9
Det är konstigt vad tiden bara flyter iväg. Före frukost tog jag mig till playan här intill för lite morgon gymnastik och simning, det blev bara lite simning för det var ebb och trots att jag gick nästan 1 km ( ngt. överdrivet ) hade jag bara lerigt vatten till knäna och när jag slutligen doppade mig fick jag nästan skråmor på magen, så den playan kan inte rekommenderas, men det finns åtminstone 3 till av vilka en är ut mot atlanten, problemet med den är att man måste cykla genom stan för att nå dit. Efter frukosten var det dags att hitta en supermarket för jag behöver förnödenheter för åtminstone 3 dagar som jag tänkt ligga för ankar utanför Faro, detta för att spara lite på pensionen, det behövs också vatten och som jag skrivit förut så finns det inga slangar i marinorna nuförtiden så det var bara att skaffa en egen. Hela shopping operationen tog över 3 timmar och på vägen hem började det blåsa liten kuling från söder, och då var det inte lätt med 2 plastkassar på var sida om styrstången och ett slangpaket på pakethållaren, dessutom ryggsäcken på ryggen och solhatten antingen på väg att flyga eller i ögonen, tur att man hade solglasögon annars hade man dessutom fått sand i ögonen. Jag undrar lite hur ryssen som gav sig iväg i morse har det därute i sin gamla stålbåt som liknade en S30:a, jag tror dessutom masten var av stål och inte av aluminium. Jag glömde nämna att på vägen hit från Barbate hade man en situation med båtar fulla med flyktingar i Gibraltar sundet. Stationen på Tarifa bad alla båtar att hålla utkik och rapportera om man fick syn på dem, det var kanske tur att man seglade västerut och inte österut för Tarifa hade varit nästa hamn efter Barbate. Hoppas vinden avtar något tills imorgon, då jag tänkt avsegla mot Faro.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti