keskiviikko 5. elokuuta 2015

Cascai - Lissabon 4.8
Efter en orolig natt startar vi tidigt mot Lissabon. Gasten till La Monde Mia har meddelat att planet landar kl. 18.30. Skepparen på La Grande Mia borde dock ha studerat Nauticalen och tidvattnet bättre för när vi når flodmynningen står vi stilla. Jag börjar studera plottern lite noggrannare och konstaterar att vi går bara sidledes men inte framåt. Jag ser en katamaran som seglar dikt bidevind mot oss men går bara utåt med sidan före. Jag rullar ut hela genuan och sätter mera varv på Yanmaren och nu börjar vi röra oss åt rätt håll med 2,5 -3 knop. 13 sjömil tog 4 timmar och efter en 20 minuters väntan att gångbron som hindrar ingången till hamnbassängen öppnas. Jag passar på att ringa hamnkaptenen medan vi väntar och det var tur det för han har lunchbreak mellan kl.1 och 2 så jag får klartecken var vi skall förtöja utan att störa honom då det är paus. Det är mödan värt att bese Lissabon från havet, hela staden präglas av en arkitektoniskt vacker waterfront med både gamla och nya byggnadsmonument, och har man möjlighet att bese det även från landsidan med alla fina vatten konstverk är det ännu bättre. Lite efter 2 har vi klara papper och kort till porten så vi ger oss iväg och skaffar olja och lite reservdelar b.l.a. gångjärn till ankarluckan som är lös p.g.a att tapparna av plast
 La Grande Mia för ankar Cascai
brustit, den är bara 3 år gammal, man säljer bara skit nuförtiden. Det är bäst att man motorn får nytt oljefilter och ny olja innan gasten anländer ( skitjobb men nödvändigt ). Jag hinner just få oljan bytt och duschat mig själv då gasten ringer att hennes väska är försvunnen. Man hittar inte hennes resegods fastän hon spenderar 3 timmar extra på flygplatsen. Klockan 21.30 ringer hon att hon står vid ett staket mot containerhamnen med röda siffror på en tavla framför henne. Det är tur att skepparen på La Grande Mia bekantat sig med Alcantara området lite tidigare så han hittar henne med telefonen i örat men hon är vänd åt fel håll. Liten kvällspromenad i den ljumma kvällen gör bara gott och när gasten bäddat för sig i förpiken har skepparen kokat en kopp te med smörgås och sedan är det läggdags.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti