perjantai 21. elokuuta 2015

Mazagon - Chiponia 20.8
Startar ett par timmar efter Gunnar den 30 sjömil långa sträckan mellan Mazagon och Chiponia. På eftermiddagen blåser det tillräckligt så att båten gör 5 knop och jag seglar halva sträckan. Det är lätt slör och just ingen dyning så jag passar på att tillräda en enkel lunch, när jag håller på och rör i kastrullen hör jag konstiga ljud utifrån och när jag tittar ut genom luckan ser jag 3 st grindvalar som simmar emot Mazagon, ljudet jag hörde kom när de sprutade ut vattnet och tog in luft i hålet bakom nacken. Fick fort tag i kameran men på grund av att vi var på motsatt kurss var de för långt borta när jag fick dem i sökaren, däremot brändes makaronerna i botten.  När jag angör hamnen håller Gunnar på och klarerar in på hamnkontoret. I den här hamnen kunde man lite engelska, men här måste man klarera in förrän man erhåller ett bås, vilket betyder 2 ggr förtöjning kanske inte så önskvärt för ensamseglare. Vi promenerar till stan för Gunnar har ingen cykel så vi kommer inte så långt innan vi sätter oss på ett hak med utsikt över beachen och atlanten, det är varmt 27 grader så folk badar och solar ända tills mörknet faller. Som vanligt vet inte folk vad de vill utan flanerar fram och tillbaka framför restaurangerna. Det blir stekt småfisk och en öl innan vi beger oss till marinan. Jag tar farväl av Gunnar för jag har beslutat att stanna åtminstone en natt till.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti