tiistai 16. kesäkuuta 2015


Arklov 15.6
Sov som en stock och bra att Henrik ringde för annars hade jag missat hamnkaptenen, 4 båtar smet från att betala hamnavgiften. Det var  endast 10 €/natt och 5 € för elen. Hamnen hade dock inga faciliteter. Det blev inte mycket tid över för att fotografera staden som jag skulle tro liknar Newport i USA många små bodar längs huvudgatan, och stora reklamskyltar.  Jag besökte dock kyrkan som låg bredvid turistinfon, interiören var otroligt vacker, man blev helt omtumlad så man fick sätta sig ner och ha en andaktsfull stund. Hela altaret och stoderna på sidan av koret allt snidat i den finaste marmor och taket var något enastående, jag försökte ta det på bild. Efter det besökte jag järnvägsstationen jag tror den är världens minsta och kanske älsta välbevarade station. På andra sidan spåret hittade jag en Tesco market där det blev till att skaffa en del förnödenheter för den fortsatta seglingen. Jag fick aldrig tid att uppsöka någon pub som hade WI-FI för hur jag än räknade och läste almanackan såg det ut som nästa etapp på 84 nm till Milford haven som ligger i Wales skulle bli besvärlig. Kilmore Qey skulle ha varit 30 mil närmare men rakt i vindögat, så jag beslöt mig för en nattsegling och startade 19.30 från Arklow efter att ha besökt simhallen. Detaljer över seglingen sänds i morgon men jag sitter i skrivande stund i Milford haven. Obs höghuset som gav lä hamnade i första delen.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti