lauantai 20. kesäkuuta 2015

Milford haven - Falmouth 18 - 19.6
Det blev inte Scilly öarna och inte heller Newlyn eller Penzane. Starten skedde klockan 8.41 då skulle slussen öppnas och jag skulle slippa ut, jag var också enda båt på väg ut. Tidtabellaen hade uppgjorts så att udden Ives Point skulle vara tvärs 5 h före HW Dover då kunde rundningen av Lands End från norr mot söder ske utan större bekymmer, jag seglade dock något fortare än beräknat så det blev att runda när natten var som mörkast varför jag också erhöll  3 knops motström, i dagsljus kan man gå på insidan av Longship grunden , men på natten är det bäst att följa fyrarna. Under seglingen till Lands End hade jag sällskap av tumlare men på grund av sjögång och boatspeed kunde jag inte fånga dem med kameran denna gång, dessutom höll en på att skrämma livet av mig vid midnatt då den plaskade till i mörkret precis bredvid sittbrunnen.
Efter rundningen då morgonen grydde och det hade inte gått mer än 20 h tyckte jag att det fanns ork kvar att istället för Newlyn som endast har 5 besöks platser samt Penzane där man igen måste gå igenom en sluss valde jag att lägga om kurssen mot Lizard point och Falmouth det var dock ngt. längre än jag trodde och jag angjorde Falmouth först klockan 16.00. Totalt ca. 160 sjömil på lite över 30 h inte dåligt. Falmouth förblev dock en stor besvikelse. Hamnpersonalen hade inte alls koll på läget båtar över allt och förtöjda så att endast 70 %  av pontonen hade utnyttjats det hade bra gått att organisera lite så att flera hade fått plats , men icke. Jag var trött och ville inte bråka så jag lade mig för boj, tillredde mat och gick ock la mig. Senare på kvällen istället för att ta taxibåten iland läste jag pilotboken om Kanalöarna samt räknade ut lite distanser. Beslöt att segla till Plymouth eller Salcomp följande morgon med  strömmen med mig vilket betydde att start skulle ske 45 min före HW Dover eller kl 7 prick. Ställde klockan på väckning 6.30.
När jag startade från Milford Haven var där 5 stora LNG tankers som höll på att tömma sin last. Bild


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti