keskiviikko 24. kesäkuuta 2015

Salcomp - Guernsey S:t Peterport 23.6
Som sagt sommaren har infunnit sig, det var en vacker kväll i Salcomp när jag gick och lade mig och en ännu vackrare morgon när jag vaknade i gryningen d.v.s. kl sex. Det gällde ju att korsa kanalen och i och med att kanalöarna har ett snabbt tidvatten med strömmar är det viktigt att tajmningen är rätt i den ändan. Hanois Horn på Sw ändan av Guernsey skulle skulle angöras 2 timmar efter HW Dover eller 17.30, då skulle man få medström åtminstone en bit. Kanalen strömmar antingen från SW eller från  NO så ibland driver man mot öster och ibland mot väster. Det är 60 sjömil till Hanois Horn så för att vara på säkra sidan och ha lite marginal beslöt jag laga frukost på vägen. Vi tajmade Hanois Horn exact och det blev att åka motor hela vägen 71 sjömil och klockan 19.30 angjorde vi enligt anvisngar av hamnpersonalen pontonen där man väntar på att vattnet stiger så mycket att man kommer över vattenhindret ( på eng. the sill ) in till Marinan. Jag hamnade bredvid en nervös Fransman som hela tiden upprepade ( kl. 21.30 går jag in till marinan ). Jag sa att jag tror att vi båda ryms in och att det är beroende av hur djupt båten går som avgör när man kan gå in, men när motorbåtarna började starta sina maskiner kunde han inte hålla sig längre utan kastade loss tamparna och jag blev tvungen att stå och vänta en stund, och det är inte så lätt i trängseln och strömmen men allt gick bra. Automaten styrde hela vägen  och det var lätt att kompensera avdriften, enda bekymret var lastfartygen som hela tiden envisades  med att gå förom och inte akterom oss. De ändrade kurss men enl. mig alltid åt fel håll och det blev till att veja några gånger.
S:t Petersport 24.6
Morgonen gick åt att skaffa ett nytt schackel till bardunen och byta blocket för kicktaljan en al. hake brast på ett gammalt bakelitblock då vi seglade från Plymouth mot Salcomb. Efter att ha duschat försökte jag få Wi-Fi att fungera och mitt i allt var det dags för lunch. Efter intagen lunch gav jag mig iväg för att undersöka staden och första besöket var försvarsborgen på pirändan Cornet Castle men inträdet kostade 10 pund vilket enl mig är i saftigaste laget fastän där finns 3 museer. Biträdet sade dock att klockan 16.00 får man gå in för 1 pund vilket passade bättre men tyvärr missade jag det också på grund av internet. Till sist stod jag i hamnkaptenens utrymmen och kollade bankkontot och skickade iväg bloggen. Tar kort i morgon morgon på borgen innan avfärd. Här är mycket vackert och det är shorts och kortärmad skjorta som gäller, för att idka lite kultur försökte jag hitta Victor Hugos hus men han är inte så känd här för jag glömde kartan i båten och nästan alla jag frågade på vägen var ovetande. Var det inte han som skrev " De tre Musketörerna " och greven från Monte Christo. I vilket fall som helst så hittade jag inte huset så det blir nog inte mycket kultur härifrån. Det är inte så lätt att cyckla hätr först blev jag tillrättavisad av en " Bobby " att du kör emot enkelriktad trafik och jag förklarade att det är inte så lätt för jag har varit så länge i England att jag är inte mera van vid högertrafik som vi har i Finland. Han var vänlig och kanske ruskade lite på huvudet så att hjälmen skakade för i själva verket har de vänstertrafik även här men det är råddigt och det är det värsta är att då man följer en enkelriktad gata så tar den mitt i allt slut och trafiken är enkelriktad från andra hållet då måste man svänga antingen åt vänster eller höger. Men ännu värre är kullerstensgatorna, där jag med mina små hjul skakar så att nötterna blir till mandelmassa. I morgon förmiddag bär det av mot Jersey dit det är 27 sjömil men det ser ut bli dåligt med vind. Lite om politik och Euro när jag var i beslagsbutiken skojade jag lite om att här duger inte Euro varmed butiksbiträdet svarade att varifrån kommer du vet du inte att Euron existerar inte mera efter att Grexit. Angela och Orland står inför stora utmaningar! Mera bilder senare nätet här är för långsamt

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti