keskiviikko 17. kesäkuuta 2015

Arklow - Milford Haven 15-16.6
Som sagt blev det ett snabbt beslut att lämna Arklow och klockan 19.30 lämnade vi hamnen med tanke på att segla de 84 sjömilen på 16 h, vilket betydde att 2 timmar skulle strömmen gå norrut och bromsa farten men sedan söderut och ge oss mera fart. Det gick som planerat och La Grande Mia ökade farten hela tiden så efter seglade 10 timmar låg snittfarten på 6 knop.  Då hade vi inte långt kvar till the smalls i Ramsey sound och där var det tvärstopp, motström 3-4 knop jag prövade allt segel motor men över 2 knop gick det inte så jag tog beslutet att stället för att stånga fram med fulla varv i motorn segla med ca 1 knop ibland lite mindre i några timmar. Nu visste jag också att jag missar slussöppningarna före ebben så det är ingen brådska för nästa sker först efter klockan 14.00. Det ena för med sig det andra och efter en stunds skvalpande i svirvlarna hade jag sällskap av ett gäng delfiner minst 10 st som kom och tittade att vem som är dum nog att komma hit den här tiden. Några timmar släppte strömmen och vi började göra 3 -4 knop mot målet. Klockan 01.00 ropade jag på pier-head och frågade när det är dags för nästa öppning och det skulle  bli 2.40. De hade en ponton på utsidan där man kunde vänta. Jag passade på och lagade


mat under tiden. Hann just äta innan det var dags att med 2 fiskebåtar i sällskap ta sig in i slussen. I den här slussen virvlade det ordentligt men allt gick som smort och jag delgavs via VHF:n plats D 13 portside. Det är en fin och stor Marina att ligga i. Stan vet jag inte så mycket om än bara att jag sett enorma gasterminaler för tankers och stora olje raffinaderier.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti