perjantai 26. kesäkuuta 2015

Petersport - S:T Helier ( Jersey ) 25.6
Blir väckt av ett telefonsamtal kl. 07.00 , det är dock ingen fara jag har sovit länge och väl, på med shortsen och singletten och iväg till faciliteterna, det är varmt redan på morgonen och ingen vind. Efter morgonmålet cyklar jag ut på andra piren och fotograferar Castle Cornet sen är det bara att packa ihop och vänta på att vattnet stiger till 2m:s strecket, så att man kan lämna marinan. Jag hade beräknat med hamnkaptenens hjälp att 2 m skulle infinna sig 10.45 men idag ville inte vattnet komma in ännu 11.15 låg det på 1,90. Jag går 1,95 så lite efter en större fransk båt gav jag mig iväg, tog det försiktigt men dunsade i alla fall i sillen, det var bara att vänta 5 min och så kom vi över. Det är 27 sjömil till S:T Helier och det blev motor hela vägen. I skrivande stund ligger jag vid en vänteponton med 10 andra båtar och först i morgon 11-tiden blir det grönt ljus att gå in i marinan. Här stannar jag sedan i minst 4 dagar och följer med Ö-spelen, jag är ju i alla fall halvt ålänning. Dessutom tror jag att Jersey bjuder på platsen i och med att Jenna deltar i spelen. Här på kajen ovanför finns en taxfree butik som kan utnyttjas för att inköpa öl och andra nyttiga drycker till ett överkomligt pris. Man får dock inte öppna inköpen före man lämnar Jersey. I skrivande stund är jag redan inne i hamnen, dagen har gått åt genom att följa dotterns förberedelser inför söndagens Triathlon tävling, dessutom fick jag tillfälle att äta middag med det Åländska laget. Wi-Fi:n i marinan är dålig så man måste uppsöka en pub så här på kvällen för att få iväg bloggen. Här en bild av fortet på Gurnsey

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti