lauantai 6. kesäkuuta 2015

Liverpool - Peel 4.5 - 5.5
Sov som en stock dessutom lade jag mig tidigt för jag spänd på att komma iväg. Vaknade till en superfin morgon, shorts och sandaler det var allt som behövdes nu börjar sommaren. Dessutom hämtade killarna som jobbade på båten bredvid 96 flaskor dricksvatten och önskade mig en trygg resa. Det är sådana människor som behövs jag hade vid ett tidigare tillfälle fått lov att låna deras vattenhslang för att fylla tankarna, marinan hade inga slangar och anslutningar.
Klockan 11.52 prick är vi 7 båtar i slussen på väg ut i det fina sommarvädret de 6 andra sätter kosan mot Preston och Gladstone endast jag går mot Irländska sjön. Hissar storen i sjölä i staden och håller mig på kanalens högra sida som VTS Liverpool vill. Litet utanför staden märker jag att den nästöversta lattan  den genomgående håller på att åka ur storseglet ner med seglet tillbaks med lattan och kardborrbandet, men det håller inte 3 ggr tar jag ner storen förrän jag inser att fickans inre kardborrband har rullat ihop sig med anledning av att sömmen vid akterliket har gett sig. Försöker på alla sätt få kardborrbandet tillbaks ut, men det lyckas inte, medan jag håller på tar strömmen tag i båten och automatstyrningen klarar inte av att parera och vi kolliderar med en boj, så nu har vi dessutom skrapat bort lite färg på styrbords låringen, tillverkar av silvertejp en ny lattficka och den ser ut att hålla. Om man jämför den tidigare generationens lattfickor så är dessa betydligt lättare att underhålla och reparera än dagens kardborrbandfickor som måste sprättas upp helt och hållet och sedan sy fast kardborrbandet.
Skit i det huvudsaken är att vädret är vackert och vi, båten och jag är på väg vinden är nordvästlig så kursen är lagd på Douglas på Isle of Man, sitter i bar överkropp i över 2 h när jag kommer på att det kanske inte är så klokt att låta sig brännas så jag smetar mig med olja och sätter skjortan på. Sitter och läser i Nautical Almanackan hur Douglas skall angöras för jag borde vara där lite efter midnatt, vinder vrider mot ost och och enligt almanackan är Douglas inge vidare hamn vid vindar från NO och Ost så jag lägger om kurssen mot Chicken Rock och sedan Peel, på det sättet blir det också betydligt närmare till Belfast. Jag seglar lugnt och har ingen bråska för jag väntar på gryningen så att jag istället för att runda Chicken Rock kunde gå igenom Calfsound, men det blir ingen gryning det blir gale varning force 7, och himlen förblir mörk, det var stjärnklart vid midnatt. I bredd med Port Erin varnar coast guard Dublin att det är allvar, så jag sätter fart och vinden ökar och svänger mot syd. Klockan 06.30 tar tar jag en boj i skydd bakom vågbrytaren utanför Peel då både blåser och regnar . Det ligger redan 3 båtar före mig och två kommer efter kallar Douglas och frågar när de kommer att öppna bron så att vi kommer in i rännan. Klockan 12.00 blir svaret så jag passar på att sova litet innan det blir dags för manövrar igen.
Jag håller på att tappa hakan när jag kör in det är båtar överallt och trångt, jag som trodde att det bara var ett litet ställe med en 12-18 båtar. I  morgon och på söndag kör man TT race, så här finns både MC:n och båtar. Vad jag har förstått har en redan dött och en skadats allvarligt vid testkörningar. BBC har full täckning på evenemanget. I den här bloggen infogas ännu än del bilder från Liverpool tagna från floden i morgon skall jag försöka fånga den här platsen på bild, och att beskriva stämmningen blir ännu svårare. Dessutom tar bloggen emot bara ett visst antal bilder så eventuellt kommer jag att infoga en del bilder i andra sammanhang när jag inte har så mycket att skriva om.

Här Albert Dock från floden sett, bakom ligger där båtar

Museet och Harbour Bulding

Här alla 3 storheterna samt Mersey färjterminal i förgrunden

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti