perjantai 12. kesäkuuta 2015

Dublin 12.6 2015
Jaha då är man i Dublin. Exakt plats är Poolberg Marina YBC just söder om Alexandra Bassängen. Anlände klockan 3 på morgonen efter 18 timmar spinnakersegling samt 4 timmar motor. Det är alltid lika spännande att angöra okända hamnar i mörkret, kanske det är av det jag får mina adrenalin kickar ? Det verkar som om det hela tiden blir mera trångt, det finns inte plats för några som helst misstag i båthanteringen, det var trångt i Bangor men här ännu värre, det gäller att smyga längs förtöjda båtar så nära som möjligt och sen få egen båt att svänga på stället, men det går. Hade lite strul med VHF:n när jag startade från Belfast kunde höra men inte sända så under seglingens gång drog jag en ny  strömkabel och fick den att fungera så att jag kunde kommunicera med VTS Dublin. Seglade i snitt 4 -4,5 knop i den lätta medvinden d.v.s 1 knop fortare än en fransk 12 meters båt som bar genaker. Det var fridfull segling och automaten skötte styrningen, bättre än jag själv.
Nu på morgonen försökte jag få plats längre in i centrum men samtliga platser där var upptagna så det här får duga fick specialpris för tre nätter 70€. Mera om Dublin senare.

Här en selfie inte så mycket mer att fotografera blev skrämd av en stor delfin men det var just vid mörkrets inbrott.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti