lauantai 13. kesäkuuta 2015

Dublin 12.6 forts.
Höll på och med bloggen då jag råkade titta ut genom luckan och fick se segelskeppet Morgenstern beslå rå seglen och efter ett tag anlände 4 segelskutor till. Man avslutade Tall ships race här i Dublin och meningen var väl att skutorna skulle ligga i stan, men de stannade istället här på marinan. Möjligen kan det ha att göra med att staden inte har tillräckligt goda faciliteter mellan broarna. Det finns en docka med service bakom en sluss söder om eastlink bridge Grand Canal Docks, vet inte varför dom inte lät mig komma in för plats fanns det gott om. Resten av dagen gick åt att hitta en cykel affär som sålde hopfällbara cyklar. Jag gjorde förundersökning på nätet men ingen av de som hade hemsidor hade några på lager, men till slut hittade jag en affär som hade hela 2 st hemma av vilken den ena var såld, jag köpte till slut den sålda, den var dyr dock bara halva priset av en Brompton men i alla fall har jag aldrig ägt en bättre cyckel. Det var nog med livet på spel som jag tog mig hem i denna villervalla, Stadsplanerarna har nog inte haft tillgång till linjal när man planerat Dublin. Samma gata byter namn fyra gånger så även en bättre orienterare tappar bort sig, kartan var till stor hjälp men avstånden stämde inte och jag tror vädersträcken inte heller, för allt som oftast gick det åt motsatt håll. Här i Dublin har man gjort cyckel filer så att man har gjort bilkörbanan smalare dessutom har man på vissa gator separata bussfiler. Det är en vansklig känsla när man på ena sidan har en dubbeldäckad buss och på andra sidan bilar och ett mellanrum på 70cm. man försöker undvika att köra in i speglarna på bilarna. jag besökte i alla fall en pub för att intaga mod, om det var livat i Liverpool så är det mångdubbelt värre här. Jag tror Irland skall spela fotboll mot Scotland i helgen för här finns otroligt mycke herrar med kjol i staden.  
Morgenstern beslår seglen och marinan Poolberg

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti