keskiviikko 24. kesäkuuta 2015

Plymouth - Salcomb 22.6
En regnig morgon i Plymouth, tankar vatten och köper sprit till köket och el kabel till lanternan. Det är ju tur att spisen dricker mera sprit än skepparen. Ger mig iväg från marinan lite före 11 och tar kurss på udden framför Salcomp dit är det 22 sjömil, hade medström och frisk medvind så det gick fort klockan 14.15 ligger jag för boj i floden utanför Salcomp. Här ligger alla för boj bara mindre båtar kan gå till pontonen. Salcomp är ett sommarparadis med smala gator branta backar och stora sandstränder, strangatan kantad med ett otal pubar och märkesaffärer, matvaru butikerna ligger längre bort, dit tar man sig inte till fots. Jag hittar dock en liten lanthandel där jag kan inhandla lite färskvaror. Som sagt det var friskt och mycket båtar i farten på kanalen, men det mest otroliga var killen med ryggsäck och surfbräde som kom emot och kryssade mot Plymouth. Den andra ytterligheten var katamaren som kom in och lade sig för boj den är minst 15 m lång och 8,5 m bred, och jag tror jag såg den kryssa lite längre ut och tänkte då att det där är säkert inte så roligt, så jag tror de vände och kom in hit istället. Den här texten får ni först när jag hoppeligen befinner mig på Gurnsey, för här har jag inte tillgång till nätet. Sommaren har börjat i skrivande stund på Guernsey

 Salcomp på kvällen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti